FRAKTSPELET av Jonas Liljegren. Andra versionen 1993. Denna version december 2000. FÖRBEREDELSER * Blanda de röda korten och lägg dem i en hög med färgsidan upp. * Blanda de gröna korten och lägg dem i en hög med färgsidan upp. * Spelarna får INTE något startkapital. * Ge varje spelare en bunt papper och en penna för anteckningar och kontraktskrivelser. * Gör iordning en kalender, en aktuellt-lista, ett info-papper och en lista för beställningar. * Anteckna i kalendern att inte några beställningar kommer från någon stad förrän tidigaste femte dagen. * Slå fyra gånger på produktionstabellen och plasera ut varulasterna för de källor som producerat. * Förberedelserna är klara. Spelaren till vänster om bankiren börjar. SPELETS GÅNG * Turordningen går medurs och börjar med spelaren till vänster om bankiren. Spelet delas in i dagar. En dag består av två turordningsrundor och ett antal avslutande aktiviteter för bankiren. 1. Först får var och en av spelarna initiativ till affärer. Privata affärer inkluderar insättning av pengar på banken, köp av lastbilar, etc. Publika affärer avgörs med budgivning. Alla som deltar vid budgivning får låna av banken. Inga bud får göras som är högre än vad spelaren helt säkert kan betala, inklusive lån från banken. 2. Därefter får var och en av spelarna flytta sina fraktare. Efter att alla spelarens pjäser flyttats ska spelaren betala alla sina fasta utgifter. Om han vill kan han minska sina utgifter genom att låta några av hans företag ligga i träda. Dessa företag markeras med 'T' på info-pappret. Inkomst från hotellen får han redan nu, och dras från de fasta utgifterna. 3. Fabrikerna: Bankiren frågar var och en av spelarna om det är någon fabrik som ska producera. Fabriken producerar genom att ägaren byter ut utvalda materiallaster till motsvarande produktionslaster och betalar produktionskostnaden. Därefter producerar alla företag icke ägda av någon spelare allt som den kan producera. 4. Källorna: Bankiren slår fyra produktionsslag på tabellen och ser till så att de producerade varorna placeras ut. Om en källa som ligger i träda kommer upp så får den inte någon vara. 5. Kalendern: NU har en DAG gått. Sätt en bock för den dag som gått för att markera att den är avklarad. Läs upp ur kalendern vad som gäller nästa dag. Anteckna tiden för när nästa dag börjar. 6. Aktuellt: Slå två tärningar. Om ni slår lika är det dags att gå igenom listan över aktuella förhållanden. Om det på ett kort står "Upphörande 4-6" betyder det att det som står slutar att gälla om man för denna punkt med två tärningar slår 4, 5 eller 6. Om bankiren alltså slagit lika ska två tärningar slås för varje punkt i listan. 7. Händelsekorten: Bankiren slår en tärning. Om 1-2 så ta ett grönt kort. Om 3 så händer inget. Om 4-6 så ska den eller de spelare som slår högst med en tärning ta var sitt rött kort. Följ anvisningarna på korten. Kort med speciell varaktighet antecknas i KALENDERN. Övriga kort som kommer att gälla i en eller flera dagar antecknas i AKTUELLT-listan. Vad som står i händelsekorten har företräde om de bryter mot något av spelets regler. 8. Beställningar: Nu kommer en beställning från en stad. Slå först fram vilken stad det gäller och sedan vilken vara som beställs. Anteckna detta bland BESTÄLLNINGAR. SPELETS MÅL Spelet går ut på att få monopol genom att inneha inköpsansvaret för alla fyra städerna. PAPPERSARBETE * Alla papper ska ha den riktiga rubriken. * KALENDERN ska numreras och varje dag ska ha en rad. När dagen har passerat sätts en bock i kanten vid den. I kalendern antecknas när olika förändringar i spelet sker. Om man t ex har dragit ett kort om att en tävling börjar om 7 dagar så skrivs detta upp för den dagen så att man minns det. Även sådant som gäller för en enskild spelare antecknas i kalendern. Tid då dagen började antecknas i kalendern. Det som inte får plats i kalendern på e3n rad antecknas på AKTUELLT-listan med en inledande (ledig) bokstav i en ring. Samma bokstav i ring antecknas i kalendern. * AKTUELLT-listan innehåller aktuella förhållanden följt av villkoret för upplösandet av tillståndet. Om man t ex har dragit ett kort om exportstopp för en viss vara så skrivar man upp vad man måste slå för att stoppet ska upphävas. Mellan varje dag gås listan igenom och har man lyckats slå vad som krävs så stryks den saken i listan. Även sådant som gäller för en enskild spelare antecknas i aktuellt-listan. * BESTÄLLNINGAR är ett papper där alla beställningar från städer skrivs upp. Är det en ilbeställning så ska den stå i kalendern. Antalet beställningar markeras som ringar som kan kryssas i när leveransen är gjord. * INFO-pappret förvaras i banken och här finns information om varje spelare. Den börjar med spelarens namn. Sedan ska lån eller insatta pengar tas upp. Efter det ska alla fordon tas upp. Dessa numreras och L används för lastbil, F för flyg och B för båt. En klass 3 lastbil numrerad som nr 14 skrivs L14-3. Flygplan nummer 2 skrivs som F2. Efter fordon ska företagen tas upp. Sist ska eventuella inköpsansvar tas upp och hur mycket som depositerats. * RÄKNINGAR är ett papper som varje spelare själv sköter om. Där tas alla fasta uppgifter upp. Denna lista ska likna bankens lista, med skillnaden att alla kostnader tas med. Summeringar ska göras för varje del på så sätt att det blir enkelt och överskådligt att anteckna förändrade fasta utgifter. Det är upp till spelaren själv att skriva av annan information om företagen. Det är tillåtet att fiffla lite med siffrorna. Det är grannspelarnas uppgift att se till att uträkningarna är riktiga. Alla spelare har rättigheten att granska räkningarna då det varken är han självs eller den granskades tur. De fasta uppgifterna ska vara färdiga när det blir sin egen tur att betala och banken ska kunna kolla snabbt att det stämmer. * Kontrakt gäller endast om de har rubriken "kontrakt" och de gäller endast för de spelare som skrivit under kontraktet med sin namnteckning. Kontrakten ska förvaras i banken. KÖPA / SÄLJA * FORDON Lastbilar